مرد و زن

رفتارهای زنانه و مردان

مرد و زن

رفتارهای زنانه و مردان

مردان وزنان چه رفتارهایی بایدانجام دهند

  • ۰
  • ۰

چرا دختران را ختنه مبی کنند و ختنه کردن دختران چه عوارضی دارد؟


ختنه ( به انگلیسی : Circumcision ) در واقع قطع ناحیه‌ای از آلت تناسلی زن به نام کلیتوریس است که با قطع آن حس زنانگى در آن‌ها از بین رفته و زن تا پایان عمر از دریافت لذت جنسی محروم خواهد ماند.

آیا زنان هم ختنه می شوند ؟ دلایل و عوارض و جایگاه آن دراسلام

ختنه دختران به چند روش انجام می شود؟

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی ختنه ، قطع آلت تناسلی و یا ناقص سازی جنسی زنان به ۴دسته تقسیم می‌شود:

  1. برش اطراف کلیتوریس انجام می‌شود که در ایران این نوع بیشتر انجام می‌شود.
  2. قطع کلیتوریس یا بخشی از آن
  3. این نوع ختنه به ختنه فرعونی معروف است در واقع قطع بخشی یا دوختن دو طرف است.
  4. نوع آخر بیشتر در میان قبایل آفریقای مرکزی رایج بوده عبارت است از هرگونه عمل خطرناک دیگر بر روی آلت تناسلی زنان برای رسیدن به مقاصد غیر پزشکی

حالت اول منحصر به بریدن کلیتوریس می‌شود.

در نوع دیگر آن علاوه بر کلیتوریس، کلبان یا لب‌های کوچک اندام جنسی (Labia Minor) نیز بریده می‌شوند.

بدترین شکل ختنه زنان نوع سوم آن است. در این مدل کلیتوریس و کلبان یا لب‌های کوچک هردو بریده شده و با به‌هم‌آوردن ملبان یا لب‌های بزرگ (Labia Major) آن‌ها را می دوزند. سپس بر روی آن سوراخ‌های کوچکی در نزدیکی مجرای ادرار و دهانه‌ی رحم ایجاد می‌کنند.

این روش که درد آمیز‌ترین و خطرناک‌ترین شکل ختنه به حساب می‌آید، در آفریقا به‌شدت رواج دارد و معروف به ختنه فرعونی است. در این حالت محل‌دوخته شده هنگام وضع‌حمل باز می‌شود و پس از زایمان آن‌را مجددا می‌دوزند.

با توجه به رقم بالای زاد و ولد در آفریقا، این عمل فرعونی برای زنان در حقیقت یک شکنجه است. همچنین شب ازدواج

دلایل ختنه زنان و دختران

ختنه زنان و دختران موجب خون‌ریزی‌های شدید می‌گردد و درعین‌حال می‌تواند مشکل ادرار و عفونت را نیز ایجاد کند. این عمل همچنین می‌تواند ولادت زنان را پیچیده کند و خطر مرگ نوزادان را نیز افزایش دهد. شماری از زنان و دختران در نتیجه ختنه حتی جان می‌بازند و بسیاری از زنان و دختران از نتایج روانی این عمل به‌شدت رنج می‌برند.

عوامل فرهنگی و اجتماعی در عقب ختنۀ زنان و دختران وجود دارد. یکی از دلایل که در مورد گفته می‌شود، آماده کردن دختران برای ازدواج است. اعتقاد بر این است که این ختنه آرزوی هم‌خوابگی را در دختران کاهش می‌دهد تا آنان بکارت خود را قبل از ازدواج و وفاداری خود را در جریان ازدواج، حفظ کنند.

بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی‌‌، از دلایل موجه جلوه دادن ختنه دختران، مفید بودن آن از نظر بهداشتی، کمک به‌سلامتی، پیدا کردن روح پاک، زیبایی بدن دختر، کنترل تمایلات جنسی او تا قبل از ازدواج، نگهداری باکرگى دختران جوان تا زمان ازدواج، تأمین لذت جنسی بیشتر برای مردان، روح خبیث در این بخش از آلت تناسلی زن نهفته است و می‌بایستی آنرا از میان برداشت و این عمل به تولد بچه یاری می‌رساند و نگه‌داشتن رسم و رسوم نسل‌های گذشته عنوان‌شده است.

ختنه کردن دختران چه عوارضی دارد؟

  1. درد، خونریزی، شوک، ( این عمل بدون بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می‌گرفته است)
  2. به دلیل درد زیاد دختران از خروج ادرار جلوگیری ‌می‌کنند.
  3. به علت بی‌تجربگی جراح که معمولاً از پیرزن‌های روستاست صدمات ارگانی به شخص وارد می‌شود.
  4. دردهای شدید در زمان دوران قاعدگی، عفونت‌های مکرر دستگاه تناسلی و تخمک‌ها، عفونت در دستگاه ادرار و کلیه‌ها
  5. خطرهای مختلف در هنگام زایمان ناشی از خونریزی و عفونت
  6. ایجاد جوش گاه (اسکار) در قسمت بریدگی‌ها با طول و گستردگى زیاد
  7. مشکلات نازایی و بارداری و با شدت بیشتر هنگام وضع حمل
  8. سندرم بی‌اعتمادی و اضطراب در میان دختران کوچکی که خانواده‌هایشان ناگهان آن‌ها را به زیر تیغ بیگانه‌ای سالخورده فرستاده‌اند شعله‌ور شده و آنان را دچار افسردگی‌های شدید می‌کند.
آیا زنان هم ختنه می شوند ؟ دلایل و عوارض و جایگاه آن دراسلام

به چه دلیل بعضی از زنان اسرار دارند ختنه شوند؟

ختنه خانم ها عملی کاملاً زنانه است. این زنان هستند که دختر را وادار می‌کنند و در حین عمل زنان حضور دارند، جشن و شادمانی اگر باشد زن‌ها انجام می‌دهند. مردها بی‌تفاوت از کنار این قضیه می‌گذرند و به روی خودشان نمی‌آورند.

یک سؤال پیش می‌آید چرا زنان آن‌قدر اصرار دارند. چرا مادران اندر اصرار دارند. در واقع یکی از پدیده‌هایی که در جوامع مردسالار وجود دارد این است که از زنان استفاده می‌شود تا مردسالاری را بازتولید کنند. خیلی وقت‌ها دیده می‌شود که مرد بخشی از قدرت خود را برای نظارت بر دیگران به زن‌ها منتقل می‌کند.

تنها تا زمانی زن می‌تواند قدرتمند باشد که هنجارهای مردانه را رعایت کند. مادر باید دقیقاً آنچه را که پدر می‌خواهد اعمال کند. این مادران هستند که بر مثله سازی بدن دختران خودشان تأکید می‌کنند تا آنچه را که مردان اصلاً در موردش صحبت نمی‌کنند انجام دهند تا رضایت مردان را کسب کنند. خود زن‌ها هستند که آن را بازتولید می‌کنند.

ختنه زنان در بین اهل سنت ( سنی ها ) :

در میان چهار فرقه اهل سنت تنها شافعی‌ها هستند که ختنه زنان را لازم می‌دانند ، شافعی‌ها بیشتر در مالزی و اندونزی زندگی می‌کنند اما مرکزیت دینی آنها در الازهر مصر می‌باشد.

اگر چه واجب بودن این عمل در میان اهل سنت مورد جدال بوده‌است، ولی فقها «مهار امیال جنسی افراطی زنان» را لازم دانسته اگر چه حق لذت بردن جنسی مشروع زن را تأیید کرده و برخی تحریک جنسی زن قبل از رابطه جنسی را لازم می‌دانستند.

ختنه زنان در بین شیعیان :

نظر کلی شیعیان بر پایه حدیثی که ابن بابویه از امیرالمومنین علی (ع) امام نخست شیعیان نقل می‌کند است «ایرادی ندارد اگر زنان را ختنه نکنید، ولی برای مردان واجب است».

به طور کلی چون این عمل در بین ایرانیان و عراقیان پایگاه فرهنگی نداشته‌است، در بین شیعیان یافت نمی‌شود.

هر چند مراجع تقلیدی مانند آیت الله خوانساری وآیت الله سید محمد تقی مدرسی ختنه کردن زنان را مستحب دانسته‌اند، آیت الله سید محمد حسین فضل الله یکی دیگر از مراجع تقلید، ختنه کردن زنان و دختران را از سنّت‌های مستحب ندانسته و آنرا سنتی جاهلی دانسته‌است که اسلام آن را از دایره احکام بیرون ساخته‌است تا جزو متغیرهای اجتماعی قرار گیرد. او چنین اعمالی را در صورت آسیب‌رسانی جسمی به فرد حرام دانسته‌است.

آیا زنان هم ختنه می شوند ؟ دلایل و عوارض و جایگاه آن دراسلام

نقش مردان در رسم ختنه زنان :

کار سعد فاضل بعد مهم دیگری نیز دارد. او به عنوان نماینده مردان سخن می‌گوید. گفتگو در باره آلات تناسلی گفتگویی است حساس که در سودان به راحتی و صراحت میان دو جنس صورت نمی‌گیرد. دکتر فاضل تاکید دارد بر اینکه مردان نقش بسیار مهمی برای متوقف کردن رسم ختنه زنان بازی می‌کنند.

مردها نقش مهمی دارند. مردها همیشه فکر می‌کردند که این موضوع مال زنهاست و ربطی به آنها ندارد. اما این درست نیست. مردها زنها را وادار به این کار می‌کنند. خیال می‌کنند که با این کار زنها پاک می‌شوند. این را ارزشی می‌دانند که مادرها و مادربزرگهایشان به آن وفادار بوده‌اند.

بنابراین مردها زنها را تشویق می‌کنند تا این رسم را جاودانه کنند. ما باید با هر دو جنبه مبارزه کنیم. نمی‌شود فقط به زنها گفت که این کار بدی است. باید به مردها هم گفت که این کار بد است و مشکلات زیادی را به بار می‌آورد.



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی