مرد و زن

رفتارهای زنانه و مردان

مرد و زن

رفتارهای زنانه و مردان

مردان وزنان چه رفتارهایی بایدانجام دهند

  • ۰
  • ۰

موی گربه چه ارتباطی با سقط یا نازایی زنان دارد


در بدن گربه ممکن است انگل تک یاخته ای به نام توکسوپلاسما (toxoplasma) وجود داشته باشد که بیماری توکسوپلاسموز را ایجاد می کند . این بیماری معمولا خود گربه را آلوده نمی کند و تنها باعث انتقال می شود و راه انقال دفع اووسیتها ( تخم ) از طریق مدفوع است و چون گربه مدام بدن خود و موهای خود را می لیسد به اشتباه گمان می شود که انتقال این بیماری از طریق مو است .


آیا صحت دارد موی گربه باعث نازایی زنان می شود

انسان فقط از طریق گربه آلوده نمی شود بلکه از گوشت گاو ، گوسفند و سبزیجات هم مبتلا می شود. در واقع احتمال انتقال عامل به انسان از مدفوع گربه در برابر خوردن گوشت های خوب پخته نشده مانند کباب و همبرگر بسیار ناچیز است .

در ضمن مدفوع تازه گربه بیماری زا نیست و مدفوع گربه به شرطی که چند روز در محیط مناسب بماند می تواند بیماری زا گردد . خاک باغچه نیز خود معدن انواع و اقسام عوامل بیماری زا است و بدیهی است کسی با دست آلوده به خاک باغچه چیزی به دهان نمی برد.

انسان طبیعی و سالم به هیچ وجه آلودگی را نشان نمی دهد و نهایتا به شکل یک سردرد و سرگیجه این بیماری را رد می کند ، اما توکسوپلاسما در انسانهای دارای بیماریهای ضعف ایمنی ممکن است ایجاد ضایعات عصبی ، چشمی و غیره نماید .

در حاملگی چون زن دارای ضعف سیستم ایمنی است احتمال سقط جنین در اواسط و اواخر آبستنی وجود دارد ، اما زنهایی که از بچگی به طور مداوم با گربه تماس داشتند ، احتمال ایمنی زایی به درصد بالا وجود دارد . اما خانمها باید آزمایش سرمی بدهند تا میزان آنتی بادی خونشان مشخص شود .

موی گربه و نازایی زنان از نظر دکتر رضا ترابی :

برای این‌که کسی درگیر این بیماری شود باید گربه‌ای هم درگیر این بیماری شده باشد. فقط گربه‌ای که موش خورده باشد مبتلا به توکسوپلاسموز می‌شود. یا گربه‌ای که گوشت خام آلوده به انگل توکسوپلاسموز را خورده باشد.

احتمال آلوده شدن گربه‌ی خانگی که غذای پخته یا مخصوص می‌خورد بسیار بسیار کم است. حالا فرض کنیم که به دلیل سهل‌انگاری گربه‌ی خانگی درگیر این انگل شد آن‌وقت احتمال آلوده شدن چقدر است؟ گربه‌ی آلوده به توکسوپلاسموز در تمام طول عمر خود فقط به مدت یک هفته از طریق مدفوع، توکسوپلاسما را دفع می‌کند که اتفاقا مدفوع آبکی و شل ست.

این میکروارگانیسم برای این‌که قدرت آلوده کردن را پیدا کند باید مدفوع به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت در محیط بیرون مانده باشد و تغییراتی در توکسوپلاسما به وجود بیاید که قدرت ایجاد عفونت را پیدا کند. حالا اگه شخصی به این مدفوع ۷۲ ساعت پیش دست بزند و بعد با همان دست آلوده غذا بخورد توکسوپلاسما وارد بدنش می‌شود.

حتی در این شرایط هم یک انسان بالغ که سیستم ایمنی نرمالی دارد آلوده نمی‌شود. چون سیستم ایمنی بدن عفونت را به سرعت سرکوب می‌کند و اتفاقا به دلیل تولید آنتی‌بادی در بدن، شخص برای همیشه نسبت به این بیماری مقاوم خواهد شد. تنها افراد زیر پنج سال، سالمندان بالای هفتاد سال یا کسانی که شیمی درمانی می‌کنند به دلیل ضعف سیستم ایمنی بعد از طی مراحل یاد شده آلوده خواهند شد.

در مورد این‌ که گفته می‌شود توکسوپلاسموز موجب نازایی می‌شود

من به عنوان کسی که در رشته‌ای کاملا مرتبط با این بیماری درس خوانده‌ام با اطمینان کامل و با دلیل و مدرک می‌گویم که این حرف مزخرفی بیش نیست حتی اگر از زبان یک پزشک فوق تخصص گفته شود! اگر خانم بارداری فقط در صورتی که در ۳ ماه اول بارداری با شرایط نادری که در بالا توضیح داده شد آلوده به توکسوپلاسما شود جنین سقط خواهد شد و بعد از ۳ ماهگی دیگر بی‌تاثیر است و خطری این خانم را تهدید نخواهد کرد.

بدن شخص بعد از این سقط به بیماری مقاوم شده و در دفعات دیگر بارداری بچه سالم به دنیا خواهد آمد. این فرزند هم به دلیل این‌که آنتی‌بادی موجود در بدن مادر را در دوران جنینی دریافت کرده، تا آخر عمر به این بیماری مقاوم خواهد شد.

پس قضیه نازایی از طریق گربه یا موی آن یک دروغ محض است.

پی نوشت یک:

در تحقیقی که روی ۱۸۰۰۰ گربه آلوده شده به توکسوپلاسموز انجام شد حتی در یک مورد هم دیده نشد که مو و پوست گربه به توکسوپلاسما آلوده شود. واقعا متاسفم برای پزشک متخصصی که می‌گوید موی گربه وارد تخمدان شده و باعث نازایی می‌شود!

در تحقیقی که روی ۱۴۰ انسان مبتلا به توکسوپلاسموز در بیمارستان امام خمینی انجام شد فقط در ۲ مورد انتقال از طریق گربه تایید شد و در ۱۳۸ مورد دیگر خوردن گوشت خام و نیمه پخته ( کباب ، استیک و...) و دستکاری گوشت آلوده به توکسوپلاسما ، عامل بیماری اعلام شده است. واقعا متاسفم برای افرادی که به راحتی گربه‌ها را به جرم آلوده بودن به توکسوپلاسموز از خود دور کرده و یا حتی می‌کشند ولی هر هفته انواع و اقسام کباب‌ها را می‌خورند!

پی نوشت دو:

با تمام احترامی که برای پزشکان محترم قائل هستم، باید بگویم که بار اصلی تهمتی که در مورد این بیماری به گربه‌ها زده شده بر دوش عده‌ای از آن‌هاست که به دلیل دانش پایین خود و عدم موفقیت در تشخیص علت یک بیماری آن را به سرعت به گربه‌ها ربط می‌دهند.

احتمال اینکه بیماری توکسوپلاسموز از یک گربه به شما منتقل شود در حد احتمال سقوط یک ایرباس از آسمان بر سر شماست!

آیا صحت دارد موی گربه باعث نازایی زنان می شود

موی گربه و نازایی زنان از نظر دکتر ستایش السادات صلواتیان :

بارها شنیده ایم که موی گربه خطرناک است و سبب ایجاد ناباروری یا سقط جنین در خانم ها می شود یا اینکه فردی در کودکی با گربه ها در ارتباط بوده و به همین دلیل اکنون که فرد بالغی شده، دچار ناباروری شده است. می شنویم که موی گربه سرطان زاست و یا فلان صاحب گربه که به علت وجود توده ای فوت شده، پس از کالبد شکافی یک توده موی گربه عامل مرگش شناخته شده است.

می شنویم که دست زدن به گربه ها، تغذیه و مراقبت از آن ها سبب انتقال بیماری های خطرناکی به انسان می شود یا حتی از لحاظ مذهبی نهی شده است. بیایید با هم بررسی کنیم تا چه حد این سخنان پایه و اساس علمی دارند؟

بر خلاف تصور عامیانۀ رایج‌، نوازش گربه حتی در صورت ابتلای حیوان به توکسوپلاسموز‌ ، سبب ایجاد بیماری در انسان نمی شود، به عبارت دیگر حتی در این حالت نیز، انگل تنها از طریق مدفوع حیوان ( آن هم در دورۀ زمانی محدود ) دفع می شود. توکسوپلاسموز نمی تواند از پوست سالم رد شده و سبب بیماری شود.

در بررسی های انجام شده روی موی گربه های مبتلا به توکسوپلاسموز روده ای ( که انگل را دفع می کنند ) ، موی این گربه ها آلوده به این انگل نبوده است.

اینکه دست زدن به بدن گربه و نوازش او می تواند سبب انتقال انگل به انسان شود، از آنجا نشات گرفت که برخی از محققان بدون انجام تحقیقات، این نظریه را دادند که از آنجایی که گربه ها عادت به لیسیدن پشت خود بعد از ادرار یا مدفوع کردن دارند و تخم توکسوپلاسما نیز از مدفوع دفع می شود، بنابراین تخم در اثر لیسیدن دیگر مناطق بدن می تواند بر روی موی گربه باقی مانده و به انسان انتقال یابد.

این نظریه در بعضی کتب نیز مکتوب شد و بر اساس آن، برخی از پزشکان نیز به بیماران خود این مطلب را انتقال داده و این موضوع همین طور دهان به دهان چرخید تا به اینجا که بین مردم به عنوان یک اصل جا افتاد که موی گربه برای خانم ها خطرناک بوده و با نازایی برابر است.

در سال های اخیر تحقیقات عملی بسیار زیادی در این مورد انجام شده است که اکثریت آنها این نظریه را رد کرده و ارتباطی بین موی گربه و سقط یا نازایی خانم ها پیدا نکرده اند.

این تحقیقات به طوری محکم ارائه گردید که در گزارش سال 2003 انجمن کلینیسین های گربه سانان امریکا صفحه 15 نوشت: به علت اینکه بیشتر گربه ها در تمیز نمودن خود بسیار سخت گیر هستند، مجالی برای باقی ماندن اووسیت (تخم انگل) بر روی پوستشان باقی نگذاشته و بنابراین مبتلا شدن انسان به توکوپلاسموز از طریق لمس گربه غیر محتمل بوده و هیچ ارتباطی بین توکسوپلاسموز ایجاد شده در خانم حامله و داشتن گربه پیدا نشده است.

موی گربه غیر از درد سری که از جهت چسبیدن به لباس دارد، به خودی خود برای انسان هیچ ضرر پزشکی ندارد، مگر اینکه فردی به موی گربه آلرژی داشته باشد که غالباً هم این آلرژی به گرده ها، حشرات و پوسته ریزی هایی است که در صورت عدم مراقبت صحیح از گربه ایجاد می شود.

اگر به گربه آلرژی دارید، بدن شما احتمالاً به شوره و یا بزاق گربه واکنش نشان می دهد نه خود موی گربه و باید بکوشید تا گربه را در فواصل منظم به دام پزشکی ببرید تا معاینه شود و او را بشویید و موها را شانه بزنید.

علاوه بر آلرژی ، تنها مشکل بزرگ در مورد موی گربه این است که به لباس ها، اثاثیه منزل، دیوارها و تقریباً هر چیز دیگری که جلوی چشم باشد، می چسبد.

آیا صحت دارد موی گربه باعث نازایی زنان می شود

خانمهای آبستن باید بدانید :

در حاملگی چون زن دارای ضعف سیستم ایمنی است احتمال سقط جنین در اواسط و اواخر آبستنی وجود دارد ، اما زنهایی که از بچگی به طور مداوم با گربه تماس داشتند ، احتمال ایمنی زایی به درصد بالا وجود دارد . اما خانمها باید آزمایش سرمی بدهند تا میزان آنتی بادی سرمشان مشخص شود .

پس مشخص شد که توکسوپلاسموز در دختران باعث ایجاد عقیمی نمی شود و خطر فقط در مورد سقط جنین خانمهای آبستن است .

آلوده شدن به توکسوپلاسما در زمانی به جز دوران بارداری باعث ایجاد ایمنی نسبت به این عامل شده و خطر ابتلا بعدی را کاهش می دهد. بطور کلی اگرچه برخی بیماری ها به عنوان بیماری های مشترک انسان و حیوان شناخته می شوند ولی همگی قابل پیشگیری هستند .

اگر حیوان شما داروهای ضدانگل را دریافت کرده مشکلی وجود ندارد . در صورتی که حیوان خانگی شما بخصوص گربه در معاشرت با حیوانات ولگرد قرار گرفت باید نسبت به این مساله حساس باشید.


آیا صحت دارد موی گربه باعث نازایی زنان می شود؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی