مرد و زن

رفتارهای زنانه و مردان

مرد و زن

رفتارهای زنانه و مردان

مردان وزنان چه رفتارهایی بایدانجام دهند

  • ۰
  • ۰

از قدیم الایام یکی از مسئله‌های بزرگ جوانان این بود که چطور می‌تواند در همان جلسات محدود آشنایی قبل از ازدواج، به شناخت کافی رسید و به حرف‌های طرف مقابل اعتماد کرد اما برای اینکه متوجه دروغگویی خواستگارتان شوید تکنیک‌هایی وجود دارد. در ادامه این مطلب را در مجله دلگرم می‌خوانیم.

راه‌های تشخیص خواستگار راستگو از دروغگو

خواستگار با صداقت

من در محل کارم، منظم‌ترین و مفید‌ترین فرد و از نظر رئیسم هم بهترین هستم»، «یادم می‌آید که دوران دانشگاه، استاد‌هایمان همیشه من را بهترین دانشجو خطاب می‌کردند» و «من پر تلاش، مهربان و منطقی هستم». شاید شما هم در جلسات خواستگاری، حداقل یکی از این عبارت‌ها را شنیده باشید و اگر هم هنوز به سن ازدواج نرسیده‌اید در جریان باشید چراکه بزودی خواهید شنید!‌‌

اولین اقدام برای تشخیص راست و دروغ طرح سئوالات معکوس است به نوعی که خواسته خود را به صورت معکوس بیان کنید. مثلاً خانم می تواند در مورد نحوه خرج کردن از آقا چنین سئوال کند. "به نظر شما این چیز بدیه که تمام درآمد خودمون رو جز برای نیازهای ضروری و اولیه خرج نکنیم و اون رو پس انداز کنیم؟ مسافرت نریم، میهمانی ندهیم، خرید نکنیم و..." شما با این روش با شیوه ای غیرمستقیم خواسته خود را در نوع دیگری مطرح کرده اید.

ازدواج

گام بعد برای تشخیص راست از دروغ این است که ادعاهای او را با عملش تطبیق دهید. مثلاً اگر او مدعی است که اهل مطالعه بسیار است می توانید از او بخواهید که تعدادی از کتاب های مورد مطالعه اش را معرفی کند. در فرصتی بعد مبحثی را در همان کتاب طرح کنید و او را به گفتگو بکشانید .و یا فرد معتقدست که انجام واجبات از اهمیت خاصی برایش برخوردار است اما در مواقع رفت و آمدهای خواستگاری و ملاقات ها عمل به واجبات را در اولویت خود نمی گذارد (فرض کنید اعتقاد به حجاب را عنوان می کند اما در عمل پای بند به عمل کردن به آن نیست.) در موردی دیگر فرد عنوان می کند که مقید به رعایت نظم در کارهاست در این شرایط می توانید دقت کنید که آیا ملاقات های خواستگاری را در وقت تعیین شده به انجام می رساند؟

گام بعد این است که به دریافت پاسخ در مورد موضوعات مختلف در شرایط متفاوت بپردازیم. در این مورد توصیه می شود در مورد یک موضوع چندین بار، سئوال های گوناگون پرسیده شود. از قدیم گفته اند دروغ گو فراموش کار است. لذا اگر شخص در ارائه پاسخ صداقت نداشته باشد در یکی از این شرایط عدم راستگویی خود را بروز خواهد داد.

فرض کنید شخص عنوان می کند اولویت ملاک های من ایمان است. می توانید در شرایطی دیگر از او سئوال کنید میزان درآمد ماهیانه همسر باید در چه حد باشد تا مورد رضایت شما باشد؟ و یا «اگر شخصی مؤمن و معتقد با درآمدی نه چندان بالا اما تحصیل کرده به خواستگاری شما بیاید مورد قبول شما واقع می شود؟»

وقتی طرف مقابل شما در پاسخ به یک سئوال چشم هایش را به سمت چپ خود هدایت می کند به راستگویی نزدیک تر است و اگر چشمان خود را به طرف راست خود سوق می دهد احتمالاً به پاسخی ساختگی روی آورده است.تقاضای داشتن روابط پنهانی و ذکر راز و رمزهای فراوان در جلسات و خواستن از طرف مقابل که آنها را افشا نکند، همچنین غیرطبیعی بودن برخی روابط مثل اینکه خواهر و یا پدر او مایل به آمدن به خواستگاری نباشد، همه و همه می توانند از جمله عوامل کمک کننده برای تشخیص راستگو نبودن طرف مقابل باشد.

راه‌های تشخیص خواستگار راستگو از دروغگو


تصویر راه‌های تشخیص خواستگار راستگو از دروغگو

همان طور که می‌دانید امروز یکی از دغدغه‌های جوانان دم بخت، این است که چه طور در جلسات خواستگاری به حرف‌های طرف مقابلشان اعتماد کنند. هر چند بهترین راه حل، تحقیق دقیق درباره طرف مقابل و خانواده‌اش است اما در مراسم خواستگاری، تکنیک‌های کشف پنهان کاری هم می‌توانند به کمک شما بیایند.

حسین محرابی، کار‌شناس ارشد روان‌شناسی در این نوشتار نشانه‌هایی را مطرح می‌کند که اگر مکرراً در جلسه خواستگاری دیده شوند، باید در باور آنچه از طرف مقابلتان می‌شنوید بیشتر تامل کنید. البته در خور ذکر است که با مشاهده یک یا چند مورد از این عوامل، نمی‌توانید حتماً خواستگارتان را دروغگو خطاب کنید اما می‌توانید به فکر تحقیق دقیق‌تر و بیشتر درباره او بیفتید تا در آینده از انتخابتان پشیمان نشوید.

ناهماهنگی زبان با بدن

ما انسان‌ها می‌توانیم زبانمان را وادار به دروغگویی کنیم، اما بدنمان را نه، چون وقتی دروغ می‌گوییم، بدنمان با گفته‌هایمان هماهنگ نمی‌شود. در واقع بدن ما همیشه راست می‌گوید؛ به طور مثال وقتی فردی بخواهد به دروغ به چیزی پاسخ مثبت بدهد، ممکن است سرش همزمان کمی به عقب برود که این حرکت به معنی «خیر» است. در حقیقت مغز ما طوری طراحی شده است که تمام واکنش‌های طبیعی بدن را با هم هماهنگ می‌کند؛ به طور مثال، اگر فردی به شما گفت که «از دیدنت خیلی خوشحالم» اما لحظه‌ای اخم‌هایش درهم رفت یا روی بینی‌اش چین افتاد، بدانید راست نمی‌گوید.
یادتان باشد به چشمتان بیشتر از گوشتان اطمینان کنید چون زبان بدن ناخودآگاه، اما کلام خودآگاه است. همچنین این ناهماهنگی را می‌توان میان گفته‌های خود فرد در زمان‌های مختلف مشاهده کرد.
حتما شنیده‌اید که می‌گویند دروغگو کم حافظه است؟ فردی که راست نمی‌گوید، مسلما داستانی را از خودش سر هم می‌کند که ممکن است بعضی قسمت‌هایش با هم جور نباشد.

طفره رفتن از پاسخ رک و صریح

وقتی فردی در برابر پرسش‌های حساس شما از پاسخ‌های رک و صریح طفره می‌رود، به حرفش شک کنید. طفره رفتن می‌تواند به شکل جواب دادن سوال با سوالی دیگر باشد؛ به طور مثال در جواب سوال «شما سیگار می‌کشید؟» می‌گوید: «این چه سوالی است؟!» یا به طور مثال در جواب «آیا شما اهل عبادت هستید؟»، می‌گوید: «چه سوال خوبی پرسیدی! بگذار برایت داستانی را تعریف کنم...».
فلسفه بافی نوعی طفره رفتن است. شما فقط یک سوال پرسیدید و او نیم ساعت از این در و آن در می‌گوید. دست خودش نیست، او می‌خواهد موضوع اصلی را بپوشاند و ناخواسته آن قدر پرحرفی می‌کند که موضوع بین حرف‌ها گم شود.
جواب‌های دروغ معمولا بسیار طولانی‌تر از حد طبیعی است و در ‌‌نهایت هم نمی‌فهمید بالاخره پاسخ طرف مثبت بود یا منفی؛ به طور مثال وقتی از طرف مقابلتان درباره وابستگی او به والدینش سوال می‌کنید و او از مزایای عدم وابستگی می‌گوید، محترمانه حرفش را قطع کنید، دوباره سوالتان را مطرح کنید و از او جواب مستقیم بخواهید. برای مثال بگویید: «فکر کنم منظورم را درست بیان نکردم. منظورم این بود که...»

اضطراب شدید و واکنش‌های غیر عادی

اضطراب نشانه‌های زیادی دارد. اگرچه این مورد در جلسه آشنایی کاملاً طبیعی است، اما وقتی علائم اضطراب فقط زمانی بروز می‌کند که شما موضوع حساسی را پیش می‌کشید، خوب چشم و گوشتان را باز کنید. یادتان باشد دروغگویی یا پنهان کاری برای هیچ فردی آسان نیست و او هرقدر بخواهد این نشانه‌ها را پنهان کند قادر نیست علائم ناخودآگاه نظیر عرق کردن، سرخ شدن یا پریدن رنگ چهره، خشک کردن عرق بالای ابرو قبل از شروع و حین صحبت و... را از نظر‌ها دور کند.
برای فهمیدن این موضوع، می‌توانید بحث و موضوع حساس را به درازا بکشانید و علائم اضطراب و واکنش‌های جانبی دیگر را بررسی کنید. ممکن است یک پرسش خاص فرد را دچار چنان اضطرابی کند که او دچار خشکی گلو شده و مجبور شود مرتب آب دهانش را قورت دهد، زیادی لب‌هایش را زبان بزند یا دستانش را به هم بمالد. واکنش شدید هیجانی هم از جمله نشانه‌های نداشتن صداقت است.

ایجاد مانع بین شما و خودش

نشستن با پشت راست و راحت از نشانه‌های صداقت است. بنابراین اگر خواستگار شما طوری نشسته است که احساس می‌کنید می‌خواهد در زمین فرو برود، یعنی حالت بدنش کاملا بسته، دست‌ها به بدن چسبیده، پشت خمیده و سر پایین است، احتمالا یا دارد از خجالت آب می‌شود یا دروغ می‌گوید؛ البته خجالت تا حدی طبیعی است، اما بیش از حد معمولش، توجیه ندارد.
فرد دروغگو شاید ناخودآگاه موانعی را بین خود و شما بگذارد به طور مثال گوشی، خودکار، کتاب، ظرف میوه یا هر چیز دیگری که دم دستش باشد چرا که این کار به او احساس امنیت بیشتری می‌دهد.

۶ نشانه افراد دروغگو

  • آیا چشم‌های فرد دروغگو موقعیت خطیرش را نشان می‌دهد؟
  • آیا حرکت سریع دست‌ها یا چرخش چشم‌ها به این سو و آن سو، نشانه‌های غیرقابل انکاری است که از دروغگویی خبر می‌دهند؟

به نقل از باشگاه خبرنگاران، برخی افراد، دروغگوهای خوبی نیستند و زود لو می‌روند، اما برخی دیگر دروغگوهای قهاری هستند. برخی از علائم و روش‌هایی که باعث شناخت دروغگو می‌شود، در ادامه ذکر شده است:

۱-چشمان کسانی که دروغ می‌گویند یا باز‌تر از حد معمول است یا دائما چشم‌های آنان به نقاط مختلف حرکت می‌کند. در عین حال آن‌ها معمولا از نگاه مستقیم به شما پرهیز و سعی می‌کنند مستقیماً به شما نگاه نکنند.
۲-وقتی از آن‌ها سوال می‌شود، دماغ یا گوششان را به حالت عصبی می‌خارانند.
۳-اگر حتی سوال شما را متوجه شوند چنین وانمود می‌کنند که سوال شما را نشنیده‌اند و با این کار به بحث پایان می‌دهند.
۴-اگر قدری به صحبت آن‌ها شک کنید شما را متهم به بی‌اعتمادی می‌کنند و خیلی سریع با این کار به بحث پایان می‌دهند.
۵-خنده‌های بی‌دلیل و بیگاه در هنگام صحبت کردن یکی دیگر از علائم بارز افراد دروغگو است.
۶-آدم‌های دروغگو همیشه سعی می‌کنند حرف‌های زیبا و جذاب به زبان بیاورند و با این کار می‌خواهند امکان کشف حقیقت را از ما سلب کنند.


تشخیص صداقت خواستگار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی